Extra 300 70″ Extreme Flight

0

Tyto webové stránky byly přesunuty na www.martin-bartos.cz a již nejsou aktualizovány. Prosím přejděte na novou adresu.

Technické parametry
Vzletová hmotnost 4750 g
Motor AXI 5325/16
Regulátor Dualsky 100 A (XC10036HV)
Serva – křidélka 2x HS-5665MH
Serva – výškovka 2x HS-7245MH
Servo – směrovka HS-5565MH
Akumulátor Gens ACE 6S 5100 mAh
Přijímačové aku Turnigy 2S 1800 mAh, Receiver pack
Vrtule PT 22/10

Výběr letadla

V polovině roku 2016 jsme začali přemýšlet o upgradu ze Sebartu 50E na něco většího. Základní požadavky byly – jiná firma než Sebart (pro porovnání), elektrika a velikost do/okolo 2 metrů, aby se model dal převážet v autě bez větších komplikací a zároveň se dal rozumně osadit elektropohonem. V úvahu tedy připadaly prakticky 2 typy modelů – Thunder 3D od Krilla, nebo něco od Extreme flight. Thunder 3D se na bazaru objevuje vcelku často s cenovkou okolo 25-30 tisíc za kompletní létaný model. Modely jsou však většinou z roku 2009, kdy se Thunder začal vyrábět a myslelo se, že se nová kategorie F6A uchytí. To se však nepodařilo a tyto modely (původně špičkových pilotů – Mikeska, Hofman, Pasáček atd.) kolují po České republic a jejich majitelé se postupně mění. Po 5-6 sezónách jsou však dost olétané a různě předělávané.Druhá možnost byl model MXS-EXP 76″ od Extreme flight. Musím říct, že letový projev MXS mi přijde zajímavější, než Thundera. Filozofie obou letadel je dost rozdílná a nelze je úplně srovnávat. MXS je o 10 cm větší, má vyšší hmotnost a na 12S bude zřejmě dost akční, zatímco Thunder s AXI 5325 a 6S je vzhledem k jeho hmotnosti (lehce pod 5 kg) tak na hraně. MXS se však oproti Thunderu na bazaru prakticky nevyskytuje (navíc pokud máte zájem o 12S). Na řadu přicházela koupě nového modelu. U MXS(na 12S) se cena kompletu s jednou sadou aku pohybuje okolo 50 tisíc. U Thundera(na 6S) to je dost podobně – sice je model asi o 8 tisíc dražší, ale Thunder má jen jedno servo na výškovku a stačí pouze jedna 6S 4000 mAh a nemusíte kupovat 2x 6S 4000 mAh jako tomu je u MXS.

Nakonec se v září 2016 objevila 1,5 roku stará Extra 300 70″ od Extreme flight s cca 150 starty. Kompletně vybavená s 4 akupacky (2x Gens Ace, 2x Turnigy), HV digi serva a AXI 5325/16 ve velmi slušném stavu. Model sice má „jen“ 1780 mm, ale je to ideální příležitost vyzkoušet si letadlo od Extreme flight.

Po zakoupení modelu, jsme provedli kompletní rozborku sborku. Vyndání a kontrola všech komponentů, nahrazení starých (trochu rezatých) šroubků za nové, výměna kulových čepů, vyměněna prodlužovacích kabelů k servům. Výměna zadních táhel na výškovku za delší – původní táhla byla dost krátká a kulové čepy byly našroubovány jen asi na 2 mm táhla. Kontrola naprasklého podvozku (pouze estetická záležitost, na funkci nemá vliv), sundání bačkor z podvozku (nebudu je používat, protože převážně létám na trávě a podle mého názoru je to spíš estetická věc, než praktická) a výměna hřídelí kol. Výměna silových konektorů v letadle a na bateriích. Úprava délky pák na servech od výškovky.

Při vyndání komponentů z letadla jsem ze zvědavosti zvážil jednotlivé části letadla. Hmotnosti jsou bez veškerého vybavení a táhel.

Část draku Hmotnost
Trup s kabinou (bez haubny, podvozku) 1306 g
Levé křídlo 376 g
Pravé křídlo 372 g
Haubna 126 g
Podvozek neoriginální (bez kol a bačkor) 90 g
Spojka křídel 72 g
Bačkory 70 g
Postraní SFG generátory 48 g
Kola (mechová 73 mm) 36 g
Celý prázdný model 2496 g

Letadlo jsme během září a začátku října smontovali zase dohromady. Vyměnili jsme mechová kola za kola ze Sebartky – kola Kavan, 76 mm (á 24,5 g), protože na létání na trávě se nám ta mechová moc nezamlouvala. Přijímačové baterie jsme použili starší 2S 2600 mAh, které nám doma leželi z předchozích sezón z lodí. Letadlo jsme vyvážili a začínalo čekání na lepší počasí.

 

Zálet

V neděli 9.10. proběhl zálet na letišti u Kvasin. Bezvětří, vcelku příjemná teplota, bohužel však byla lehká mlha a letadlo nebylo úplně 100 % čitelné. Na létání kolem sebe, bez větších blbostí to však bohatě stačilo.

Zálet proběhl naprosto v klidu. Jen jsem trochu dotrimoval, aby letadlo letělo naprosto rovně a bylo hotovo. První let jsem poletoval kolem bez velkých figur. Výhodou u vyzkoušeného letadla od renomované firmy je, že se zálet omezí prakticky jen na dotrimování. Žádné velké zkoušky pádových rychlostí, pádů do vývrtek atd. nejsou potřeba, protože je letadlo nezáludné.

Letadlo je zase o třídu výš, než předchozí Sebart 50E. Autorotační prvky jsou o hodně jednodušší, letadlo se v nich cítí opravdu dobře. Do prvků se mu chce a rád tam taky zůstává. Z prvku se dostanete až když mu dáte příslušný pokyn kontra výchylkami. Není to tedy tak, že by letadlo třeba po 2 otáčkách samo z prvku vyběhlo, protože vytratil všechnu energii. Letadlo se točí kolem všech os stejně dobře. Když rotuje ve všech osách, vypadá to, jak kdyby se točil kolem jednoho bodu. Pro mě dost nezvyklé, ale naprosto úžasné! U předchozího letadla mi vždycky přišlo, že je jedna výraznější osa, kterou se dá daný prvek proložit a kolem ní letadlo rotuje a není možnost tuto osu výrazně změnit. Tady žádná výrazná osa neexistuje. Jednoduše: „Letadlu je úplně jedno jakým směrem se otáčí, všude se mu líbí.“

Zkoušel jsem lety s, i bez SFG generátorů a zase se mi potvrdilo, že s nimi mi to vyhovuje více. Větší účinnost křidélek, která jsou rychlejší a mají lepší odezvu na knipl, větší jistota v nožových letech a dosažení nižších rychlostí nožového letu.

Vis je také úplně jiná záležitost než u Sebartu. Naprosto čitelný, předvídatelný vis, dostatečná výchylka křidélek, která přetlačí i kroutící moment motoru. Již při prvních letech jsem si troufnul viset cca 1 m směrovkou od země.

Jediný problém, který se zatím objevil, byl podvozek. Při přistání a dosednutí jsem vůbec nemohl přitáhnout výškovku. Když jsem to udělal, ocas letadla se s postupným vytrácením rychlosti začal odrážet od země zpátky do vzduchu, čímž se v těchto kyvech dostávala vrtule čím dál, tím blíž k zemi. Když se podíváte na fotky Extry, tak má podvozek nezvykle blízko u křídla (oproti jiným letadlům). To znamená, že je méně stabilní. Navíc je podvozek vcelku nízký a když extra stojí klidně na všech 3 kolech, je vrtule pouze 10 cm od země. Tato vzdálenost se pochopitelně ještě zmenší, když se ocas zvedne při startu. Proto jsme se rozhodli vyměnit podvozek za delší, s větším rozchodem (který pomůže příčné stabilitě při přistávání na asfalt za zhoršených povětrnostních podmínek – např. boční vítr). Navíc bychom rádi koupili větší kola, aby se zlepšila i průchodnost větší travou. Bohužel jsme zatím na žádná lehká ve velikosti 80-90 mm nenarazili, tak uvidíme.

Nakonec byl vyměněn podvozek za delší a širší – Carbonový z Hobbykingu. Reálná hmotnost nového podvozku je 112 g (oproti 90 g, který tam byl předtím). Středová část je mnohem pevnější (tam kde je přichycen k trupu) – tzn. neprohýbá se jako se prohýbal ten předchozí. Kvůli tomu, že je podvozek delší, jsme místo 4xM3 šroubů, kterými byl přidělán k trupu dali 4xM4 šrouby. Kola zatím zůstávají stejná – Kavan 76 mm.

Dokoupili jsme i přijímačové baterie. Zvolili jsme Turnigy 2S 1800 mAh receiver pack, které mají při své hmotnosti vyšší kapacitu než běžné, více Céčkové akumulátory. Hmotnost této sady po odpájení jedné sady kabelů s konektorem (z baterií šli jak silové kabely, tak balanční konektor(obojí jsme ponechali) a ještě navíc další kabely s konektorem do přijímače(ty jsme odstranili) je 84,6 g.

Letová hmotnost letadla by se už neměla měnit, protože momentálně neplánujeme něco na letadle výrazně měnit. Nyní má Extra s veškerými komponenty připravená ke vzletu 4700 g (bez SFG) a 4750 g (s SFG).